نعمت عزیزی؛ علی نظری؛ سید محمود میرزایی الحسینی
چکیده
تصویرسازی یکی از اصطلاحات متداول در نقد قدیم و جدید عربی است که در آن شاعر میکوشد تا موضوعی را با تکنیکهای مختلفی به تصویر بکشد. شعر معاصر فلسطین، سعی نموده تا آینۀ تحولات کشوری باشد که بعد از اشغال آن، دشمنان زیادی به مداخله در آن پرداختهاند. یکی از کشورهایی که در قرن گذشته و حاضر به حمایت از اشغال فلسطین برخواسته، آمریکاست که ...
بیشتر
تصویرسازی یکی از اصطلاحات متداول در نقد قدیم و جدید عربی است که در آن شاعر میکوشد تا موضوعی را با تکنیکهای مختلفی به تصویر بکشد. شعر معاصر فلسطین، سعی نموده تا آینۀ تحولات کشوری باشد که بعد از اشغال آن، دشمنان زیادی به مداخله در آن پرداختهاند. یکی از کشورهایی که در قرن گذشته و حاضر به حمایت از اشغال فلسطین برخواسته، آمریکاست که این امر سبب شده است تا شاعران فلسطینی، بهطور وسیعی به ترسیم چهرۀ آن کشور بپردازند. این شاعران با تکنیکهای مختلفی ازجمله نماد و نقاب به این تصویرسازی پرداختهاند و تمساح، سگ، کلاغ، گرگ، افعی و طناب پوسیده را نمادهایی از آمریکا قرار دادهاند تا ماهیت و ویژگیهای اصلی آمریکا همچون ریاکاری، نجاست، شومی، وحشیگری و هرزگی، جهانخواری ظالمانه و فروپاشی زودهنگام آن را به تصویر بکشند. هلاکو، نرون، مارس و شیطان از مهمترین نقابهایی به شمار میروند که مفاهیمی همچون توحش، جنون قیصری، جنگافروزی و اغواگری آمریکا را به تصویر میکشند. مقاله حاضر میکوشد تا نماد و نقاب را بهعنوان مهمترین تکنیکهای تصویرسازی آمریکا در شعر معاصر فلسطین با روش توصیفی – تحلیلی، مورد نقد و بررسی قرار دهد.